Op een zomerse dag in 1998 ging Seth Goldman een rondje hardlopen. Op de terugweg snakte hij naar een drankje om zijn dorst te lessen – een drankje met een natuurlijke en frisse smaak dat laag was in calorieën. Hij realiseerde zich dat hij het perfecte drankje dat aan al zijn eisen voldeed, zelf moest creëren... en dat deed hij dan ook.

Seth begon samen met Barry, een docent van Seth aan de Yale School of Business, te experimenteren. Barry was net terug uit India, waar hij veel waardering had gekregen voor de kunst van het maken van thee, voor ingrediënten van hoge kwaliteit en voor de mensen die thee verbouwen.
Ze hadden de beste biologische ingrediënten die ze maar konden vinden en gingen aan de slag in de keuken van Seth. Samen ontwikkelden ze een paar heerlijke en verfrissende biologische dranken.

Seth besloot ontslag te nemen. Hij en Barry klopten aan bij Whole Foods Market met een zak met flessen om hun dranken te laten proeven en gingen naar huis met een bestelling voor 15.000 flessen op zak. Honest was geboren. Seth maakt de dranken niet meer in zijn keuken, maar zijn bevlogenheid als het om duurzaamheid, fair trade en het maken van dorstlessende dranken gaat, is nog steeds in elke fles terug te vinden.

Honest is tegenwoordig nog steeds deels een producent van dranken en deels een sociaal bedrijf.

 

“Het is belangrijk om vooruitgang te signaleren, maar nog belangrijker om tekortkomingen te erkennen. De kuilen die we tegenkomen in de weg stomen ons klaar voor de reis die voor ons ligt.”

Van de VS naar de rest van de wereld

Seth Goldman

Medeoprichter en 'TeaEO Emeritus'

 

Seth Goldman richtte Honest in 1998 samen met Barry Nalebuff van de Yale School of Management vanuit zijn huis op. Honest is nu de best verkopende biologische gebottelde thee in de VS, die bij meer dan 100.000 verkooppunten verkrijgbaar is. Onder leiding van Seth heeft Honest innovatieve samenwerkingsverbanden opgezet met de biologisch gecertificeerde en Fair Trade Certified™-leveranciers. Seth is afgestudeerd aan Harvard College (1987) en de Yale School of Management (1995) en is een Henry Crown Fellow van het Aspen Institute. Seth en Barry hebben de New York Times bestseller 'Mission in a Bottle' geschreven, een zakelijk boek in stripboekvorm, dat in september 2013 uitkwam.

 

Klik hier om de TEDx talk van Seth, over hoe ondernemers de samenleving kunnen veranderen, te bekijken. 

Barry Nalebuff

Medeoprichter

 

Barry Nalebuff is de Milton Steinbach Professor of Economics and Management aan de Yale School of Management. Hij is afgestudeerd aan MIT, kreeg de Rhodesbeurs, is Junior Fellow bij de Harvard Society of Fellows en is gepromoveerd aan de Universiteit van Oxford. Naast zijn werk bij Honest zit professor Nalebuff ook in het bestuur van Nationwide Insurance. Barry en Seth ontmoetten elkaar in 1995, toen Seth een student van Barry was. Als expert in speltheorie heeft Barry uitgebreid geschreven over de toepassing hiervan op zakelijke strategieën. Hij is coauteur van 'Thinking Strategically: The Competitive Edge in Business, Politics, and Everyday Life', het eerste populaire boek over speltheorie dat wereldwijd in het onderwijs wordt gebruikt. In zijn tweede boek 'Co-opetition' past Nalebuff speltheorie toe op zakelijke strategieën, met de nadruk op het creëren en incasseren van waarde. Zijn derde boek 'Why Not? How to Use Everyday Ingenuity to Solve Problems Big and Small' gaat over het oplossen van problemen en vindingrijkheid. 'The Art of Strategy' is zijn nieuwe kijk op speltheorie en in 'Lifecycle Investing' beschrijft hij een nieuwe benadering op het sparen en investeren voor het pensioen. Zijn meest recente boek 'Mission in a Bottle' heeft hij samen met Seth geschreven. Hierin wordt het verhaal van Honest in stripboekvorm verteld en krijgen ondernemers strategisch advies.