In 1998 had Seth Goldman na een rondje hardlopen in New York City geen lekker drankje om zijn dorst te lessen. In zijn zoektocht naar een drankje dat laag in calorieën is, maar toch heerlijk smaakt, begon hij samen met een studievriend te experimenteren. Daarbij realiseerde hij zich dat hij het perfecte drankje dat aan al zijn eisen voldeed, zelf moest creëren.

 

Barry Nalebuff, een docent van Seth aan de Yale School of Business, was het met Seth eens dat er een heleboel zoete drankjes waren en heel veel soorten mineraalwater, maar niets ertussenin.  Hij was net terug uit India, waar hij onderzoek had gedaan naar de thee-industrie, en hij besefte dat de meeste bedrijven in de VS alleen theebladeren van de laagste kwaliteit - oftewel stukjes en poeder - gebruikten.  Tijdens zijn reis had Barry ook de perfecte naam voor een drankje bedacht: Honest Tea.  Seth en Barry kwamen tot de conclusie dat dit het perfecte moment was om een drankje op de markt te brengen in de VS, waarbij ze streefden naar een gezonde en eerlijke relatie met hun klanten, leveranciers en het milieu. 

 

Seth besloot ontslag te nemen bij Calvert Mutual Funds en begon de eerste flessen gebottelde thee te maken in zijn keuken in Bethesda, Maryland, die hij vervolgens liet proeven bij Fresh Fields (Whole Foods Market).  Zij bestelden 15.000 flessen, Honest was geboren. Vandaag de dag is Honest in meer dan 100.000 winkels in de Verenigde Staten verkrijgbaar. De droom die begon in de keuken van Seth, is nu een bedrijf dat zich uitbreidt naar Europa. Medeoprichter, en 'TeaEO Emeritus', Seth staat nog steeds aan het hoofd van het bedrijf in Bethesda, Maryland en is nog steeds zeer bevlogen als het gaat om gezondheid, het milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

Klik hier voor meer informatie over Honest en de producten in de Verenigde Staten

“Het is belangrijk om vooruitgang te signaleren, maar nog belangrijker om tekortkomingen te erkennen. De kuilen die we tegenkomen in de weg stomen ons klaar voor de reis die voor ons ligt.”

Van de VS naar de rest van de wereld

  • 1998

    1998

    Oprichters Seth en Barry beginnen hun bedrijf vanuit het huis van Seth in Bethesda, Maryland.

  • 1999

    1999

    De eerste biologisch gebottelde thee ter wereld.

  • 2002

    2002

    Honest Tea wordt het best verkopende gebottelde theemerk binnen de natuurvoedingsindustrie en lanceert Honeybush Haarlem, gemaakt van rooibos die in samenwerking met een coöperatie in Zuid-Afrika is geproduceerd.

  • 2008-2011

    2008-2011

    The Coca-Cola Company investeert aanvankelijk 40% in Honest en neemt het bedrijf in 2011 over. Start van de 'Organic Revolution', waarbij Honest biologische producten toegankelijker maakt.

  • 2016

    2016

    Lancering Honest in het Verenigd Koninkrijk.

  • 2017

    2017

    In het voorjaar van 2017 wordt Honest in Nederland geïntroduceerd.

Seth Goldman

Medeoprichter en 'TeaEO Emeritus'

 

Seth Goldman richtte Honest in 1998 samen met Barry Nalebuff van de Yale School of Management vanuit zijn huis op. Honest is nu de best verkopende biologische gebottelde thee in de VS, die bij meer dan 100.000 verkooppunten verkrijgbaar is. Onder leiding van Seth heeft Honest innovatieve samenwerkingsverbanden opgezet met de biologisch gecertificeerde en Fair Trade Certified™-leveranciers. Seth is afgestudeerd aan Harvard College (1987) en de Yale School of Management (1995) en is een Henry Crown Fellow van het Aspen Institute. Seth en Barry hebben de New York Times bestseller 'Mission in a Bottle' geschreven, een zakelijk boek in stripboekvorm, dat in september 2013 uitkwam.

 

Klik hier om de TEDx talk van Seth, over hoe ondernemers de samenleving kunnen veranderen, te bekijken. 

Barry Nalebuff

Medeoprichter

 

Barry Nalebuff is de Milton Steinbach Professor of Economics and Management aan de Yale School of Management. Hij is afgestudeerd aan MIT, kreeg de Rhodesbeurs, is Junior Fellow bij de Harvard Society of Fellows en is gepromoveerd aan de Universiteit van Oxford. Naast zijn werk bij Honest zit professor Nalebuff ook in het bestuur van Nationwide Insurance. Barry en Seth ontmoetten elkaar in 1995, toen Seth een student van Barry was. Als expert in speltheorie heeft Barry uitgebreid geschreven over de toepassing hiervan op zakelijke strategieën. Hij is coauteur van 'Thinking Strategically: The Competitive Edge in Business, Politics, and Everyday Life', het eerste populaire boek over speltheorie dat wereldwijd in het onderwijs wordt gebruikt. In zijn tweede boek 'Co-opetition' past Nalebuff speltheorie toe op zakelijke strategieën, met de nadruk op het creëren en incasseren van waarde. Zijn derde boek 'Why Not? How to Use Everyday Ingenuity to Solve Problems Big and Small' gaat over het oplossen van problemen en vindingrijkheid. 'The Art of Strategy' is zijn nieuwe kijk op speltheorie en in 'Lifecycle Investing' beschrijft hij een nieuwe benadering op het sparen en investeren voor het pensioen. Zijn meest recente boek 'Mission in a Bottle' heeft hij samen met Seth geschreven. Hierin wordt het verhaal van Honest in stripboekvorm verteld en krijgen ondernemers strategisch advies.